Sök
Upp
Åda Golf & Country Club - Braingency
14664
portfolio-item-template-default,single,single-portfolio-item,postid-14664,eltd-core-1.1.1,awake child-child-ver-1.0.0,awake-ver-1.1,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-default-style,eltd-fade-push-text-top,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-slide-from-left,eltd-,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Åda Golf & Country Club

Braingency / Åda Golf & Country Club

Varumärkesstrategi

Åda Golf & Country Club

Det finns cirka 300 golfbanor i Sverige och de flesta kämpar med att behålla samt få nya medlemmar. Syftet med detta projekt var att få Åda Golf & Country Club att sticka ut från mängden och locka till sig fler unga medlemmar.

 

Vi har upptäckt att platsen hade ett intressant förflutet. Golfbanan är byggd på ett vilthägn där sex vildsvin lyckades rymma på 70-talet och blev början till den svenska vildsvinsstammen. På golfbanan kan man fortfarande se älgar och andra vilda djur, vilket uppskattas av gäster och medlemmar. Vildsvin hålls borta med ett staket eftersom de kan skada gräset. Företaget har dock inte kommunicerat någonting om sitt autentiska förflutna och hade en skotsk profil istället. Vi fick också reda på att unga människor ratar golf på grund av gammalmodiga attityder. ”No women or dogs allowed” skylt på St. Andrews historiska golfbana var inte så populär…

Vi ville bygga ett koncept som lyfte fram Ådas historia och drev med de gammalmodiga attityderna. Vi kom på slogan som sammanfattar den nya varumärkesstrategin ”No wildboars allowed. Everyone else welcome”. Konceptet implementerades på alla kundkontaktytor – den interna kulturen, produktutbudet, externa kommunikationen och inte minst inredningen.

Företaget nådde sitt mål att attrahera 70 nya yngre medlemmar under den första golfsäsongen. Utvecklingen fortsätter även idag inom ramar av konceptet med nya verksamheter som Åda Wild Boar Race etc.

 

Datum

september 13, 2013

Like